ENGINE POWER

Η ιστορία του Ken Tyrrell, του δεινοσαύρου της Formula 1

Formula 1 Ken Tyrrell: Μία από τις μακροβιότερες φιγούρες στην ιστορία της Formula 1,ο τελευταίος των ρομαντικών ένας δεινόσαυρος που δεν θα ξανά υπάρξει άλλος
Η ιστορία του Ken Tyrrell, του δεινοσαύρου της Formula 1

Formula 1 Ken Tyrrell: Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο «θρύλος» στη Formula 1, είναι συνήθως για τους οδηγούς που κερδίζουν τους αγώνες και τα πρωταθλήματα στην πίστα έχοντας διακινδυνεύσει τη ζωή και τα άκρα στη διαδικασία. Ωστόσο, περιστασιακά, μπορεί επίσης να περικλείει το προσωπικό που εργάζεται στα παρασκήνια και ιδιαίτερα τον ιδιοκτήτη της ομάδας. Ο Sir Frank Williams είναι ένας και ο Ken Tyrrell είναι αναμφισβήτητα άλλος.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Ο Ken, ο τελευταίος των ρομαντικών στη Formula 1. «Ήταν δεινόσαυρος και το λέω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, γιατί δεν θα ξαναδούμε τη ζωή του Ken Tyrrell.» Murray Walker.

Ο Tyrrell πάλεψε ενάντια σε ένα βουνό για να κρατήσει ενωμένη την ομάδα του, μια πραγματική οικογένεια, στην εποχή της έλευσης των χορηγών της F1, όσο μπορούσε. Άφησε το παράδειγμα ζωής και διαχείρισης. Κέρδισε με μικρή ομάδα, ελάχιστοι το κατάφεραν.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Σημάδεψε τον κόσμο των αγώνων με τα αυτοκίνητα αιχμής του. Μιλάμε για οδηγό αλλά κυρίως για πολύ καλό μάνατζερ με τη μύτη να ανακαλύπτει ταλέντα.

Formula 1 Ken Tyrrell:  Μία από τις μακροβιότερες φιγούρες στην ιστορία της Formula 1, έχει δει το Circus να εξελίσσεται κατά τη διάρκεια των δεκαετιών. Ο Tyrrell έχει στην πραγματικότητα περάσει από τα ηρωικά χρόνια των «ιδιοκτητών γκαράζ» στη δεκαετία που συμβολίζει την τεχνολογική έρευνα, τη δεκαετία του ’90. Στην ατελείωτη καριέρα του έζησε σεζόν παγκόσμιων τίτλων και μετά σιγά-σιγά γλίστρησε προς τις λιγότερο ευγενείς θέσεις του grid, χωρίς ωστόσο η ομάδα που έφερε το όνομά του να χάσει ποτέ τη γοητεία που είχε αποκτήσει στο παρελθόν.

Ο κυρίαρχος της F1 στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70, ο Ken κατάφερε να φέρει μερικές σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες στο Circus.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, με την πρόσληψη του Harvey Postlethwaite, ο Tyrrell θα είναι ο πρώτος που θα βάλει ένα μονοθέσιο με σηκωμένη μύτη στην πίστα, δίνοντας στη συνέχεια ένα μάθημα στους αντιπάλους.

Μεταξύ των αρχηγών ομάδων της Formula 1 ήταν ο πιο συμπαγής. Ο Robert Kenneth Tyrrell ήταν κάποτε ξυλοκόπος και επίσης έμπορος ξυλείας. Ως αποτέλεσμα, ήταν μερικές φορές γνωστός ως “Chopper”. Το δάσος τον είχε επηρεάσει, σίγουρα ο πόλεμος αλλά και το πρώτο του μεγάλο πάθος στον αθλητισμό, το ποδόσφαιρο. Δώδεκα φορές ήταν μηχανικός πτήσης της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας που επιτέθηκε στη Ναζιστική Γερμανία. Στα γιγάντια βομβαρδιστικά Lancaster, που έχουν καταστρέψει τις πόλεις της Δρέσδης και του Kassel σχεδόν ολοκληρωτικά, αλλά ποιος ξέρει πόσο καιρό θα είχε πάρει ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Αργότερα το αεροδρόμιο του Thruxton και του Silverstone, που χρειάζονταν πλέον, μετατράπηκαν σε πίστες αγώνων πολύ γρήγορα. Για τη Βασίλισσα και τη χώρα από εδώ και πέρα ​​σερβίρεται με άλλο τρόπο. Το “Racing for Britain” έγινε εθνικό καθήκον στη δεκαετία του ’40 και του ’50.

Πάντα ένιωθε πιο χαρούμενος στα GP της Σουηδίας και της Αυστρίας. Τόσο το Scandinavian Raceway όσο και το Oesterreichring περιβάλλονται από δάση.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Ο Ken Tyrrell με την Jackie Stewart. F1-history.deviantart.com.

Ο Tyrrell ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από την επιτυχία του τρεις φορές παγκόσμιου πρωταθλητή Sir Jackie Stewart στη Formula 1, με κάθε τίτλο του Σκωτσέζου να έρχεται όταν δούλευε μαζί του.

Το 1969, αφού χρησιμοποίησαν ένα πλαίσιο Matra για την πρώτη από τις νίκες του τίτλου τους, όταν οι Γάλλοι της Matra αποφάσισαν να επιβάλουν την αντικατάσταση του ισχυρού κινητήρα Ford V8 με έναν V12 δικής τους παραγωγής, ο Tyrrell και ο Stewart αποφάσισαν να λύσουν το συμβόλαιο. Το 1970 η ομάδα Tyrrell έβαλε ένα σασί Μαρτίου, με το οποίο η Jackie Stewart κέρδισε στην Ισπανία. Προς το τέλος της σεζόν, ο Ken κατασκεύασε το δικό του αυτοκίνητο από τότε και έφερε στο ντεμπούτο του το Tyrrell 001, το οποίο πήρε μέρος στους τρεις τελευταίους αγώνες του πρωταθλήματος και στους πρώτους του επόμενου. Το 1971, ο Βρετανός σχεδιαστής δημιούργησε το αυτοκίνητο που θα του είχε κερδίσει εκδίκηση εναντίον του πρώην εργοδότη του.

 

Ονομάστηκε 003, τροφοδοτήθηκε από μια μονάδα ισχύος Ford Cosworth DFV V8 3.0, που λειτουργούσε με χειροκίνητο κιβώτιο 5 ταχυτήτων Hewland FG400 και διέθετε ορισμένες καινοτομίες όπως η αεροδυναμική μπροστινή αεροτομή και αρκετές πρόσθετες εισαγωγές αέρα για την ψύξη του κινητήρα.

 

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Από την αποχώρηση του Στιούαρτ και μετά, η ομάδα απέτυχε να πετύχει μεγάλη επιτυχία.

Formula 1 Ken Tyrrell: Το 1976, η Tyrrell, σε μια προσπάθεια να αυξήσει την τελική ταχύτητα διατηρώντας την πρόσφυση στις στροφές, παρουσίασε το εξάτροχο P34.

Το πείραμα δεν έδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και η ομαδική κρίση άρχισε σύντομα στα τέλη της δεκαετίας του ’70.

Την ίδια στιγμή, ο βασικός χορηγός της ELF αποφάσισε επίσης να αφήσει την αγγλική ομάδα για να επικεντρώσει τις προσπάθειές της στις δύο γαλλικές: Ligier και Renault.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Η ομάδα, μέχρι τώρα στις καθαρίστριες, επιβίωσε ακόμα χάρη στις δεξιότητες του ιδρυτή της, ικανός να προστατεύσει τους άνδρες του από οποιαδήποτε επίθεση.

Ένας άνδρας της F1 της εποχής, ο Tyrrell, που επίσης προσβλήθηκε από την ασθένεια, θα πουλήσει την ομάδα στην British American Tobacco, αρνούμενος τελικά να ηγηθεί της ομάδας το μεταβατικό έτος 1998 επειδή διαφωνούσε με τις αποφάσεις που επέβαλε ο Craig Pollock όσον αφορά των οδηγών. Ένας «σκληρός» άνθρωπος, μέχρι το τέλος.

Το Σάββατο 25 Αυγούστου 2001 στην Ευρώπη ήταν μια από τις τελευταίες ζεστές μέρες του καλοκαιριού. Ο κόσμος ήρθε αντιμέτωπος με ένα μήνυμα θανάτου από το East Horseley, ένα μικρό χωριό στην αγγλική κομητεία Surrey. Ο Ken Tyrrell πέθανε από καρκίνο στο πάγκρεας σε ηλικία 77 ετών. Η κληρονομιά που άφησε στη Formula 1 ήταν τεράστια, έχοντας παίξει τόσο σημαντικό ρόλο από τα τέλη της δεκαετίας του 1960.

Χωρίς αμφιβολία, αυτός ο άνθρωπος ήταν ένας ηθικός θεσμός μέχρι το τέλος του.

«Αν είσαι ευθύς με τους οδηγούς, δεν έχεις τέτοιου είδους εργασιακές σχέσεις που απαιτεί η δουλειά και δεν θα έχεις ομάδα». Κεν Τάιρελ

Legends – Ken Tyrrell. Nigel Roebuck.

 

Formula 1 Ken Tyrrell:  «Σε μια εποχή που οι αγώνες μηχανοκίνητων αγώνων διεξάγονταν με ακεραιότητα και πάθος, ένας μοναδικός χαρακτήρας κοσμούσε τη σκηνή της Formula 1. Το όνομά του ήταν Ken Tyrrell».

Τα εναρκτήρια λόγια του αφηγητή δίνουν τον τόνο μιας ωραίας νέας ταινίας για έναν άνθρωπο του οποίου τα επιτεύγματα, μου φαίνεται, ήταν πάντα παραδόξως ελλιπή. Έχει φτιαχτεί από την Mark Stewart Productions και καμία εταιρεία δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερη για ένα τέτοιο έργο από μια που ανήκει στον μικρότερο γιο του Jackie, τον πιο διάσημο από όλους τους οδηγούς του Ken.

Έχω παρακολουθήσει το “Tyrrell – Surviving Formula One” αρκετές φορές τώρα, ενθουσιασμένος. Μου λένε ότι θα προβληθεί στο ITV2 στο εγγύς μέλλον και θα είναι σύντομα διαθέσιμο και σε βιντεοκασέτα. Δεν πρέπει να χάσετε. Παρά τις ικεσίες πολλών από εμάς, ο Ken Tyrrell αρνιόταν πάντα να επικαλεστεί μια αυτοβιογραφία – «Όχι, όχι, δεν μπορώ να με ενοχλεί όλο αυτό…» και η ταινία δίνει κάποια σημαντική εντύπωση για το τι έχουμε χάσει. Ο Ken και η σύζυγός του Norah συνεισφέρουν πολύ σε αυτό και υπάρχουν αναμνήσεις και παρατηρήσεις από τους JYS, Jody Scheckter, Martin Brundle και Walter Hayes.

Ο Tyrrell ξεκινά λέγοντας πώς απέτυχε σε όλα στα νιάτα του, συμπεριλαμβανομένης της προσπάθειας να ενταχθεί στη RAE “Αλλά μετά ήμουν τυχερός”, λέει, “επειδή ξέσπασε ο πόλεμος και τότε η RAF θα έπαιρνε οποιονδήποτε…”

Μετά τον πόλεμο, με το «demob» κοστούμι του και τις 25 λίρες του, μαζί με κάποιους φίλους του έκαναν ένα ταξίδι στο Σίλβερστοουν και αυτή η πρώτη ματιά στους αγώνες αυτοκινήτου ήταν αρκετή για να πυροδοτήσει την εμμονή μιας ζωής. Όταν πρόκειται για μια αγνή αγάπη για το άθλημα, ο Ken ανήκει στον Frank Williams και τον Mario Andretti.

Η αγωνιστική ομάδα Ken Tyrrell.

Formula 1 Ken Tyrrell: Έτρεξε ο ίδιος με κάποια επιτυχία, αλλά η μεγάλη του δύναμη βρισκόταν στη διαχείριση της ομάδας και, το 1960, ιδρύθηκε ο Οργανισμός αγώνων Tyrrell. Αυτό που άλλαξε πραγματικά τη ζωή του, όμως, ήταν μια κλήση από τον διευθυντή πίστας στο Goodwood μια μέρα το 1963. Ένας νεαρός Σκωτσέζος έκανε δοκιμές εκεί και άξιζε να του ρίξετε μια ματιά.

Έτσι ο Ken Tyrrell συνάντησε την Jackie Stewart και οργανώθηκε μια δοκιμή σε ένα από τα Formula Three Coopers της ομάδας. Ο Bruce McLaren, τότε επικεφαλής της ομάδας Grand Prix του Cooper, ήταν έτοιμος να βάλει έναν «στόχο» χρόνο στο μονοθέσιο, αλλά ο Stewart τον κέρδισε σχεδόν αμέσως. Έφυγε ο Μπρους και πάλι πιο γρήγορα. Η Τζάκι απάντησε. Στο τέλος της ημέρας ο αρχάριος ήταν ο πιο γρήγορος από τους δύο.

«Ο Τζον Κούπερ μου είπε: «Αυτό το αγόρι είναι καλό – βάλε τον να εγγραφεί», θυμάται ο Τάιρελ. «Έτσι κάναμε…»

Στο Ken’s Coopers, ο JY Stewart κυριάρχησε στην F3 το 1964, με σημαντικότερη νίκη στο Μονακό, εκείνες τις μέρες που παρακολουθούσαν στενά οι ιδιοκτήτες των ομάδων GP. Είναι αξιοσημείωτο ότι υπάρχει πλάνα από αυτό το γεγονός, που τραβήχτηκε σε κάμερα home-movie από τη γυναίκα του Jackie, Helen.

Την επόμενη σεζόν ο Τζάκι ήταν ο συμπαίκτης του Γκράχαμ Χιλ στο BRM και, στο τέλος της, είχε κερδίσει το πρώτο του Γκραν Πρι. Έμεινε στην ομάδα για τρία, όλο και πιο απογοητευτικά, χρόνια και, στα τέλη του 1967, ήταν στα πρόθυρα να ενταχθεί στη Ferrari.

Ο Stewart, ωστόσο, συνέχισε να οδηγεί στη Formula 2 για τον Tyrrell, ο οποίος είχε ξεκινήσει μια σχέση με τον Matra. “Ο Κεν είπε, “μην πηγαίνετε στη Ferrari, οδηγήστε για μένα”. Είπα, “Κεν, δεν έχεις ομάδα Φόρμουλα 1“. Είπε, «Όχι, αλλά τι θα γινόταν αν κάναμε;»».

Έτσι ο θρύλος κυλούσε. Αυτό που είχε στο μυαλό του ο Tyrrell ήταν ένα πλαίσιο Matra με κινητήρα Ford DFV και, προφανώς, ήταν προς το συμφέρον της Ford να αγωνιστεί ο Stewart μαζί τους και όχι εναντίον τους. Όταν ο Ken ζήτησε από τον Walter Hayes να εγγυηθεί τον μισθό της Jackie – 20.000 £ – το έκανε χωρίς δισταγμό.

Επιπλέον, επισημαίνει ο Tyrrell, η συμφωνία με τον Stewart βασίστηκε σε μια χειραψία. «Σήμερα, πιθανότατα θα σας κόστιζε 20.000 £ σε αμοιβές δικηγόρων μόνο και μόνο για να συνταχθεί η σύμβαση». Μιλάει πολύ για την πίστη του Jackie στον Ken ότι ήταν έτοιμος να εκτινάξει την ευκαιρία της Ferrari, αλλά αναμφίβολα μέρος της έλξης βρισκόταν στο DFV, το οποίο ήταν δρόμοι καλύτεροι από οτιδήποτε άλλο στην παρθενική του σεζόν, το 1967. «Μπορείς να φανταστείς Λέει, « να βγω έξω και να αγοράσω έναν κινητήρα της Formula 1 για 7.500 £; Σήμερα, ο προϋπολογισμός κινητήρα μιας ομάδας μπορεί να είναι 12.000.000 £.

Προσφέρονται μερικά υπέροχα πλάνα, κυρίως από το Nurburgring το 1968. Τόσο δυνατή ήταν η βροχή, τόσο πυκνή η ομίχλη, που ο Τζάκι πίστευε πραγματικά ότι οι συνθήκες ήταν πολύ άσχημες για αγώνες και ο εργοδότης του –για πρώτη και τελευταία φορά– υποχρεώθηκε να κάνει έναν οδηγό να μπει στο αυτοκίνητο. Στη συνέχεια ο Στιούαρτ κέρδισε το Γερμανικό Γκραν Πρι. Μέχρι « τέσσερα λεπτά».

Το πρώτο από τα τρία παγκόσμια πρωταθλήματα του Jackie ήρθε την επόμενη χρονιά, στο Matra MS80, το οποίο παραμένει το αγαπημένο του από όλα τα αυτοκίνητα που έτρεξε ποτέ. Και το θέαμα του μπλε αυτοκινήτου που γλιστρά μέσα από τις στροφές στο Μεξικό είναι αρκετό για να σε κάνει να καταριέσαι ξανά την έλευση της κάθετης δύναμης.

Όταν η Matra επέλεξε το δικό της V12 για το 1970, σήμαινε έναν θλιβερό χωρισμό με τον Tyrrell, ο οποίος παρέμεινε δικαίως πεπεισμένος για την ανωτερότητα του DFV. Όλοι έχασαν: ο Ken ήταν υποχρεωμένος να τρέξει το χρηστικό March 701 και αν ο Stewart κέρδιζε μόνο ένα Grand Prix, ήταν ένα παραπάνω από το Matra.

Σαφώς, ο μόνος τρόπος για να πάει ο Tyrrell ήταν να σχεδιάσει και να κατασκευάσει το δικό του αυτοκίνητο και το 1971 – την πρώτη του πλήρη σεζόν – με το 003 κέρδισαν τόσο το πρωτάθλημα οδηγών όσο και κατασκευαστών.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Formula 1 Ken Tyrrell:  Ο Francois Cevert, γιος ενός Εβραίου κοσμηματοπώλη ρωσικής καταγωγής, ο οποίος ονομαζόταν Charles Golbenberg, γεννήθηκε στο κατεχόμενο από τους Ναζί Παρίσι και γι’ αυτόν τον λόγο, υπό τον φόβο της Γκεστάπο, εγγράφηκε με το πατρικό όνομα της μητέρας του.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Francois Cevert χαρακτηρίζεται έντονα. Ήταν, εκ πρώτης όψεως, ο οδηγός αγώνων που είχε τα πάντα: τεράστιο φυσικό ταλέντο, εντυπωσιακά καλή εμφάνιση, γοητεία. Ο Σέβερτ και ο Στιούαρτ έγιναν στενοί φίλοι και λέει τα πάντα για την Τζάκι ότι δεν κρατούσε τίποτα πίσω από τον Φρανσουά – πράγματι τον βοήθησε με όποιον τρόπο μπορούσε. Σαφέστατα, όταν η JYS αποφάσισε να το ονομάσει μια μέρα, ο Tyrrell είχε έναν οδηγό έτοιμο να αναλάβει ως νούμερο ένα. Ο Σέβερτ, χωρίς αμφιβολία, ήταν ένας πιθανός Παγκόσμιος Πρωταθλητής.

«Ο Φρανσουά ήταν ένας πολύ όμορφος, νεαρός άνδρας. Τα κορίτσια δεν μπορούσαν να του αντισταθούν». Κεν Τάιρελ.

«Ο αριθμός των κυριών, θεέ μου… Ήταν τρομερός». Τζάκι Στιούαρτ.

Στην πραγματικότητα, ο Jackie αποφάσισε να αποσυρθεί στα τέλη του 1973. Ήταν άλλη μια σεζόν θριάμβου για τον Tyrrell, με το αποκορύφωμα να είναι το κυρίαρχο 1-2 στο Nurburgring, που ήταν η 27η και τελευταία, νίκη του Stewart.

Ο Watkins Glen, ο τελευταίος αγώνας της χρονιάς, έμοιαζε να ολοκλήρωσε την καριέρα του στην τελειότητα. Ήδη επιβεβαιωμένος ως Παγκόσμιος Πρωταθλητής, ο αμερικανικός αγώνας θα ήταν το 100ο Grand Prix της καριέρας του, αλλά δυστυχώς δεν έπρεπε να το ξεκινήσει, γιατί ο Cevert σκοτώθηκε στις κατατακτήριες.

Ο Scheckter, που επρόκειτο να είναι συμπαίκτης του Francois το 1974, ήταν πρώτος στη σκηνή. «Πήδηξα έξω και προσπάθησα να κάνω κάτι…» λέει, αλλά μετά δεν μπορεί να μιλήσει άλλο. Συντετριμμένος από την τραγωδία, ο Tyrrell παραλίγο να εγκαταλείψει τους αγώνες αυτοκινήτων επί τόπου.

Αυτή ήταν μια εξαιρετικά επικίνδυνη περίοδος για να είσαι οδηγός αγώνων και η ταινία δεν προσποιείται το αντίθετο. «Στον κόσμο μου», λέει ο Στιούαρτ, «υπήρξε… θάνατος». Αποσύρθηκε στα 33 του και αν εξακολουθούσε να είναι ο καλύτερος οδηγός στον κόσμο, αναμφισβήτητα ήταν η κατάλληλη στιγμή.

Μετά την αποχώρησή του, η ομάδα Tyrrell δεν έφτασε ποτέ ξανά σε τέτοια ύψη. Υπήρχαν καλοί οδηγοί όλα αυτά τα χρόνια – Jody Scheckter, Patrick Depailler, Ronnie Peterson, Didier Pironi, Michele Alboreto και οι περιστασιακές νίκες συνεχίστηκαν μέχρι το 1983, όταν ο Alboreto κέρδισε στο Ντιτρόιτ. Αυτή ήταν η τελευταία νίκη του Tyrrell και επίσης, κατάλληλα, η τελευταία για το Cosworth DFV.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Formula 1 Ken Tyrrell:  Ken Tyrrell & Colin Chapman. Φωτογραφία από τη Wikipedia, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Όπως και άλλοι ιδιοκτήτες βρετανικών ομάδων, ο Ken ήταν θεμελιωδώς αντίθετος στην εμφάνιση των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων στη Formula 1. σε αντίθεση με τους υπόλοιπους, παρέμεινε έτσι. Μέχρι το 1984, μόνο ο Tyrrell συνέχισε με κινητήρα κανονικής αναρρόφησης (το DFV, φυσικά) και, τελικά, αποκλείστηκε από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, μετά από κατηγορίες για εξαπάτηση.

«Είπαν ότι κουβαλούσαμε έρμα μολύβδου που δεν ήταν σωστά ασφαλισμένο», λέει ο Ken, αρνούμενος απολύτως ότι αυτό συνέβαινε. Ο Μάρτιν Μπραντλ ήταν ο νούμερο ένα οδηγός του εκείνη την εποχή. «Δεν ήταν θέμα εξαπάτησης – ήταν πολιτικό ζήτημα και όλοι το ξέραμε».

Είχε κυνηγηθεί ο Tyrrell λόγω της αντίθεσής του στο turbo«Η ψήφος μου μετρούσε μόνο αν ήμουν στο πρωτάθλημα», λέει ο Ken με ένα σφιχτό χαμόγελο στο πρόσωπό του. «Βγάλτε τα συμπεράσματά σας…»

Ο Max Mosley λέει ομαλά ότι μπορεί να ήταν «συνετό» για τον Ken να αποσύρει την αντίθεσή του (με άλλα λόγια, να θυσιάσει τις αρχές του), αλλά προσθέτει ότι, αν ήταν το είδος του ανθρώπου που το έκανε, δεν θα είχε ποτέ επιτυχία στη Formula 1.

 

Formula 1 Ken Tyrrell:  Αρκετά αληθινό. Τα λόγια του αποχωρισμού της Jackie Stewart συνοψίζουν τα συναισθήματα πολλών από εμάς: «αυτό το άθλημα θα ήταν καλύτερο κατά ένα εκατομμύριο μίλια αν υπήρχαν περισσότεροι Ken Tyrrells σε αυτό. Ήταν κάτι πολύ περισσότερο από διευθυντής ομάδας ή ιδιοκτήτης ομάδας, στην εποχή του ήταν απλώς ο καλύτερος».

Την ημέρα που ο θείος Κεν λύγισε από τη F1. 02 Δεκεμβρίου 2019.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Ήταν το 1997 που προέκυψε η είδηση ​​ότι ο Ken Tyrrell επρόκειτο να αποχωρήσει από τη Formula 1 αφού πούλησε την ομώνυμη αγωνιστική ομάδα του.

Η Tyrrell Racing ήταν μέρος του παγκόσμιου πρωταθλήματος για πάνω από τρεις δεκαετίες. Έκανε την παρθενική του εμφάνιση στο Γερμανικό Grand Prix του 1966 με οδηγούς τους Jacky Ickx και Hubert Hahne και ξεκίνησε την πρώτη του πλήρη σεζόν το 1968. Η Jackie Stewart πρωτοστάτησε στην εκστρατεία και κέρδισε τρεις νίκες εκείνη τη χρονιά.

Formula 1 Ken Tyrrell: Ο Στιούαρτ έμεινε στην ομάδα μέχρι το 1973. Μαζί κέρδισαν τα πρωταθλήματα οδηγών και κατασκευαστών το 1971, με τον Στιούαρτ να κέρδισε έξι από τους 11 αγώνες εκείνης της χρονιάς. Ο Στιούαρτ κέρδισε άλλους δύο τίτλους. Η ομάδα ήταν δευτεραθλήτρια τις επόμενες δύο σεζόν και τρίτη το 1974 και το 1976.

Η ομάδα έπεσε σε παρακμή μετά από αυτό. Το χαμηλό του σημείο ήρθε το 1984, όταν αποκλείστηκαν αφού θεωρήθηκε ότι είχαν παρακάμψει τους κανόνες σχετικά με το ελάχιστο βάρος του αυτοκινήτου τους.

Άλλοι οδηγοί που ακολουθούσαν τον Stewart στο Tyrrell ήταν οι Jody Scheckter, Ronnie Peterson, Didier Pironi, Eddie Cheever, Michele Alboreto και Danny Sullivan. Ο Martin Brundle ήταν οδηγός Tyrrell μεταξύ 1984 και 1986. Άλλοι στα χρώματα της ομάδας Tyrrell ήταν οι Jonathan Palmer, Jean Alesi, Mika Salo, Mark Blundell και Jos Verstappen.

Ωστόσο, μέχρι το τέλος του 1997, ο ίδιος ο Ken Tyrrell αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να το ονομάσει μια μέρα. Η ομάδα Tyrrell F1 πουλήθηκε στην British American Tobacco και τον Craig Pollock για να δημιουργήσουν την British American Racing, με τα νέα να κυκλοφόρησαν στις 2 Δεκεμβρίου. Ο Tyrrell την αποκάλεσε “η πιο δύσκολη απόφαση που χρειάστηκε να πάρω ποτέ”.

Ωστόσο, η κληρονομιά του υποστηρίχθηκε από εκείνους που ανέλαβαν το ανταγωνιστικό πνεύμα του Tyrrell. Από το BAR, η ομάδα εξελίχθηκε σε Honda, στη συνέχεια Brawn, κερδίζοντας το παγκόσμιο πρωτάθλημα με τον Jenson Button το 2009 προτού καταλήξει στην τρέχουσα επανάληψη της ως η ισχυρή ομάδα της Mercedes.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Η είδηση ​​έριξε τον Τζάκι Στιούαρτ στη βαθύτερη θλίψη:  “Λυπάμαι που ξέρω για την αποχώρηση του Κεν – είπε – θα μου λείψει πολύ. Είναι στη σκηνή από το ντεμπούτο μου και έχει κάνει τεράστια συνεισφορά στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. έχει εκτοξεύσει περισσότερους οδηγούς από οποιονδήποτε άλλον. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός του οφείλει βαθιά ευγνωμοσύνη. Χωρίς αυτόν δεν θα γινόμουν ποτέ οδηγός της F1, ούτε ο Τζάκι Στιούαρτ που γνωρίζει ο κόσμος».

Formula 1 Ken Tyrrell:  Ο Robert Kenneth Tyrrell , 3 Μαΐου 1924 – 25 Αυγούστου 2001, ήταν Βρετανός οδηγός αγώνων Formula 2 και ιδρυτής του κατασκευαστή TyrrellF1.

Γεννημένος στο East Horsley του Surrey, ο Tyrrell υπηρέτησε στη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1952, σε ηλικία 28 ετών, άρχισε να αγωνίζεται με ένα Κούπερ με κινητήρα Norton στα 500 cc (31 cu in) Formula 3. Το 1958, προχώρησε στη Formula 2 με ένα Cooper-Climax, συνδέοντας τον Cecil Libowitz και τον Alan Brown. Πέτυχε αρκετά καλά πλασαρίσματα και περιστασιακές νίκες.

Συνειδητοποιώντας, ωστόσο, ότι δεν επρόκειτο να φτάσει στην κορυφή και αναγνωρίζοντας ότι τα ταλέντα του ταίριαζαν καλύτερα στη διαχείριση της ομάδας, ο Tyrrell σταμάτησε ως οδηγός το 1959 και άρχισε να διευθύνει την ομάδα Cooper Formula Junior, χρησιμοποιώντας το ξυλόστεγο που ανήκε στον οικογενειακή επιχείρηση, Tyrrell Brothers, ως εργαστήριο. Μέχρι το 1961 διηύθυνε επίσης τους Mini Coopers, καθώς και αναπληρωτή του τραυματισμένου John Cooper στη Formula 1.

Αναγνωρίζοντας την αξία του νέου CosworthDFV, μετά από μια νίκη της Lotus στο Zandvoort στο ντεμπούτο του το 1967, με οικονομική βοήθεια από τους Elf, Dunlop και Ford, ο Tyrrell πέτυχε το όνειρό του να μετακομίσει στην F1 το 1968, ως επικεφαλής της ομάδας Matra International, μια κοινή -το εγχείρημα που δημιουργήθηκε μεταξύ της ομάδας του Tyrrell και της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Matra. Έπεισε τον Matra ότι ένα DFV ήταν καλή ασφάλιση έναντι πιθανής αποτυχίας του Matra’sV12 και έτσι το Matra MS10 ήταν το αποτέλεσμα.

Ο Στιούαρτ βοήθησε τη νέα ομάδα να κατακτήσει τη δεύτερη θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών για το 1968.

 

Formula 1 Ken Tyrrell: Τζάκι Στιούαρτ 1969 Μάτρα Φορντ. Φωτογραφία από τη Wikipedia.

Η επιτυχία οδήγησε τον Gérard Ducarouge και τον Bernard Boyer του Matra να δημιουργήσουν το Matra MS80 με DFV για το 1969, με οδηγό τον Jean-Pierre Beltoise και τον Stewart, ο οποίος κέρδισε το πρώτο του Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών.

Στα πρώτα του χρόνια στην F1, ο «Θείος» Κεν, όπως ήταν συχνά γνωστός, έφτασε στο απόγειο της καριέρας του.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Το 006, με το ψηλό airbox του, εμφανίστηκε το 1973 και ήταν καλύτερο από το 005.

Με τον θάνατο του Cevert και την αποχώρηση του Stewart, ο Tyrrell το 1974 προσέλαβε τον Scheckter και ο Patrick Depailler και ο Gardner σχεδίασε το λιγότερο σπασμωδικό 007. Ήταν αρκετά καλό για τον Scheckter να κατέχει την τρίτη θέση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και ο Depailler να είναι ένατος στον πρωτάρη του σεζόν και για να συνεχίσει η ομάδα να εκστρατεύει το μονοθέσιο κατά τη διάρκεια του 1975. Τα επόμενα χρόνια, η ομάδα Tyrrell υποχώρησε στην κατάταξη στα μεσαία πεδία, παρά το γεγονός ότι είχε χρησιμοποιήσει φυσικά ταλέντα όπως ο Scheckter, ο Depailler και ο Ronnie Peterson, καθώς και λιγότερα φώτα όπως ο Jean-Pierre Jabouille, σε ένα τρίτο 007 το 1975.

Ωστόσο, ο Tyrrell βρήκε τον χρόνο να εισαγάγει νέες ιδέες για τη F1. Το 1976, η ομάδα Tyrrell δημιούργησε το εξάτροχο P34, με τέσσερις μπροστινούς τροχούς. Το μονοθέσιο σχεδιασμένο από την Gardner πέτυχε μια νίκη στον αγώνα, αλλά εγκαταλείφθηκε αφού η Goodyear αρνήθηκε να αναπτύξει τα μικρά ελαστικά που απαιτούνται αποκλειστικά για το αυτοκίνητο, καθώς θα μείωνε τις προσπάθειες στον συνεχιζόμενο πόλεμο ελαστικών με άλλους κατασκευαστές ελαστικών.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 η περιουσία του Tyrrell μειώθηκε σε σημείο που έπρεπε να διευθύνει την ομάδα του χωρίς χορηγία.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ο Tyrrell παραχώρησε μεγάλο μέρος του ελέγχου της εταιρείας στους γιους του και στον Harvey Postlethwaite, ο οποίος ήταν ο πρώτος που εισήγαγε την έννοια της ψηλής μύτης στο Tyrrell του 1990. Ο Jean Alesi σημείωσε θέσεις δύο δευτερολέπτων στο μονοθέσιο και η ομάδα έκανε έναν γύρο για τελευταία φορά. Ο τελευταίος τους τερματισμός στο βάθρο ήταν το 1994 με τον Mark Blundell και τους τελευταίους τους βαθμούς στο Grand Prix του Μονακό του 1997, με την 5η θέση από τον Mika Salo.

Το ιστορικό εργαστήριο του Ken Tyrrell που σώθηκε από τον Goodwood

Ο Δούκας του Ρίτσμοντ πλήρωσε από την τσέπη του τη μεταφορά του εργοστασίου που έχτισε τον παγκόσμιο πρωταθλητή της F1 Tyrrells στις αρχές της δεκαετίας του 1970 με την Jackie Stewart.

Οι Βρετανοί γείτονές μας είναι κύριοι στη διατήρηση της κληρονομιάς του αυτοκινήτου, ένα ακόμη επεισόδιο. Το 2022, το παλιό υπόστεγο που χρησίμευε ως εργαστήριο για τον στάβλο Tyrrell τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 επρόκειτο να κατεδαφιστεί για να ανοίξει ο χώρος για επέκταση σε ένα κατάστημα προμηθειών για πάρτι.

Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος με έδρα το Ockham στο Surrey (Αγγλία) ήταν απελπισμένος να βρει έναν πιθανό αγοραστή για την αποθήκη. Η πόλη του Μπρούκλαντς αρχικά ενδιαφέρθηκε, αλλά το κόστος της αποδόμησης και της ανάρτησης των ξύλινων πάνελ (υπολογίζεται στις 100.000 λίρες) ήταν απαγορευτικό. Τότε ήταν που ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στις στήλες του αγγλικού περιοδικού Motor Sport κέντρισε την προσοχή του Δούκα του Ρίτσμοντ, Τσαρλς Γκόρντον-Λένοξ.

Formula-1-Ken-Tyrrell-the-story-of-ken-tyrrell-dinosaur-f1-

Jody Scheckter, Tyrrell, σε δράση.

Ο Δούκας είναι ο «Mister Goodwood», αυτός που έχει οργανώσει το θρυλικό Φεστιβάλ Ταχύτητας στην ιδιοκτησία του για πάνω από 30 χρόνια, και που επίσης επιβλέπει το Goodwood Revival στο ομώνυμο κύκλωμα. Αφού διάβασε αυτό το άρθρο, ο ευγενής αποφάσισε να πληρώσει το απαραίτητο ποσό για να μεταφέρει το «εργοστάσιο» του Tyrrell στους χώρους του κυκλώματος Goodwood.

Η ανακατασκευή του εργαστηρίου που έχει δει ήρωες της F1 όπως οι Jackie Stewart, François Cevert, Patrick Depailler και άλλοι Ronnie Peterson έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στο περιθώριο της Συνέλευσης των Μελών, στις 13 και 14 Απριλίου 2024.

Σας ευχαριστούμε που αφιερώσατε χρόνο για να διαβάσετε αυτό το άρθρο. Πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και τα παρακάτω θέματα:

 

Post on Facebook Post on X (Twitter) Post on LinkEdin Send this post with WhatsApp Send this post with Viber E-mail Post
Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Μιχάλης Κοντιζάς

Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!